Gyllevogne trykker mindre

NyrapportGyllevogneermestskaansommemodvejen0_thumbGyllevogne tilpasser sig overfladens form og belaster derfor ikke asfaltkanten.
Det dokumentere en ny rapport, som Landbrugets Færdselsgruppe har fået udarbejdet hos det uafhængige GTS-institut AgroTech.

Gyllevognes kontaktfladetryk er mellem 40 og 60 procent mindre end lastbilers, dokumenterer rapporten.

Desuden giver de brede lavtryksdæk efter og former sig efter underlaget, når de kører ud over vejkanten, når et gylletræk trækker ud i vejkanten for at lade en modkørende passere.

KONTAKTFLADETRYKKET ER VIGTIGT

Det er kontaktfladetrykket målt i tryk i kg pr. kvadratcentimeter kontaktflade, der er nøglebegrebet her, fordi det udtrykker den reelle belastning på vejen.

Derfor giver brede dæk med lavt dæktryk som på gyllevogne altid et markant lavere kontaktfladetryk end typisk knap 400 mm brede lastbildæk med op til 9,5 bar dæktryk.

KOMMUNAL FRYGT

Dermed bør der efter færdselsgruppens opfattelse nu være skabt tilstrækkelig klarhed om, at kommunale dispensationer til forhøjet akseltryk ikke giver øget slid på kommunevejene.

Det har ellers været påstanden fra de asfaltfirmaer, der vedligeholder en del kommuneveje.

En påstand, der har fået ca. en femtedel af Danmarks ”landbrugskommuner” til at afslå at give dispensation til forhøjet akseltryk på kommunevejene ved gyllekørsel. Simpelthen af frygt for ekstraregninger fra asfaltfirmaerne.